Unikanie „nieeleganckich” metod zmiany

Jak zauważa Nicco Frijda w swojej książce The Emotions, ludzie potrafią sami albo z pomocą terapeutów lub innych doradców wymyślać różne sprytne sposoby umożliwiające zmianę dysfunkcjonalnych emocji. Żywimy określone uczucia wobec własnych uczuć: niektóre z nich lubimy i staramy się je pielęgnować, innych nie lubimy i próbujemy je osłabiać albo eliminować. Lubimy uczucia związane z miłością do kogoś lub czyjąś do nas, próbujemy je chronić i podsycać; nie lubimy natomiast uczuć silnego lęku i zgnębienia
tym staramy się przeciwdziałać. Ponieważ jest to poradnik autoterapii, mówimy w nim o uczuciach negatywnych i o tym, jak sobie z nimi radzić. Należy jednak zaznaczyć, że nie chodzi o wszystkie negatywne uczucia, bo REBT jest jedną z niewielu terapii, która wyraźnie podkreśla, że niektóre z nich – smutek, żal, zawód, frustracja – są zazwyczaj zdrowe i pożyteczne. Zdrowe negatywne emocje przygotowują człowieka do konstruktywnego radzenia sobie z przykrą rzeczywistością zwłaszcza z porażką, odrzuceniem i dyskomfortem – wskazują, jak można uzdrowić sytuację i przesadnie się nią nie zamartwiać. REBT uczy natomiast przezwyciężać niezdrowe negatywne emocje – zwłaszcza panikę, zgnębienie i złość.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *